Viser innlegg med etiketten dapperoslo. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten dapperoslo. Vis alle innlegg

tirsdag 6. september 2016

Charliemors lille limegrønne

Den funker, Charliemors lille limegrønne! Jeg har siden 3. august syklet nærmere 15 mil på den. Noen dager kun få hundre meter fra buss til jobb og så 8,5 km fra tog og hjem. Andre dager hele den lange ruta:

8,5 km til toget, 1,4 km fra toget til jobben, 1,4 km fra jobben til toget og 8,5 km fra toget og hjem. Har ennå til gode å bruke bilen t/r jobben; det er jeg godt fornøyd med (kjørte dog en dag ned til toget og lot bilen vente på meg der til jeg kom tilbake på ettermiddagen).

Skrev litt tildligere i høst om Charliemors lille limegrønne. I dag tidlig perset jeg med hensyn til tiden jeg bruker til jobben: det gikk temmelig nøyaktig en time fra jeg gikk ut av døra hjemme til jeg var på skolen. Skal ikke klage på det :)

Samtidig må jeg ikke mimre for mye tilbake på den tiden da jeg kun hadde ti minutters gange til jobben. Du verden hvor mye mer tid jeg da hadde til annet enn å være på reise.




torsdag 4. august 2016

Testtur med Charliemors lille limegrønne

Jeg har bestemt meg for i minst mulig grad bruke bilen til og fra jobb kommende skoleår. Flere årsaker til det. Først og fremst kostandene ved bilbruk. En ting er selve dieselen. En annen ting er kilometerlengden i året i forhold til forsikringen. Blir fort dyrt om jeg bare i reise til og fra jobb skal kjøre 25 mil i uka. Så har vi også bompenger; to passeringer hver dag blir også en del kroner i måneden.

Foruten det økonomiske: Miljømessig er det gunstig om færre av oss kjører til jobb.

Jeg gikk til innkjøp av en Bromton-sykkel her i sommer. Seff i fargen jeg digger :) Sykkelen har 20-tommers hjul og er sammenleggbar. Det er poenget her: Sammenleggbar sykkel reiser gratis på tog og buss :)

Jeg bor like utenfor Oslos grenser. Månedskort for to soner er kr 1224 mot kr 690 for en sone. Mao. ønsker jeg dra fra og til et Oslo-stopp. For å komme meg til et busstopp i sone 1, må jeg 2,5 km hjemmefra. Til nærmeste togstasjon er det 8,6 km.

Tog i min situasjon er mest fristende: Kan da sykle 30 minutter til toget, sette meg på toget, gå av etter 21 minutter og sykle (oppover) til jobben i knappe 10 minutter.

Med bussen blir det slik: 10 minutter sykling, 22 minutter (pluss noen minutter for kø) på buss og så vente seks minutter på neste buss (gitt at alt er i rute...), deretter 20 minutter på buss og et par minutter på sykkel til jobben.

I tid blir det omlag en time med sykkel/tog/sykkel og det samme med sykkel/buss/buss/sykkel. Dog er reisetiden med buss litt uforutsigbar pga. kø. Kan jo fort hende at jeg ikke rekker bussen jeg skal bytte til; da går tida.

I dag testet jeg ferden til og fra toget. Tok 28 minutter ned og 32 minutter hjem. Følelsen var god :) Følte meg trygg i nedfartene selv om hjulene er små. Funket også fint på grusunderlag, selv om asfalt er å foretrekke. På minussiden kan jeg si at seks gir er uvant for ei som en tre ganger så mange. Det blir stor forskjell fra et gir til et annet. Savnet noen mellomgir.
---
Snart er det Birkebeinerrittet. Vet om folk som har syklet på en-hjuling og bysykkel. Vet ikke om jeg er så tøff at jeg sykler på min sammenleggbare :)