tirsdag 11. mars 2014

Fire dager før rennet

Kjenner spenningen stige. Har begynt å tråle nettet for smøretips. Oslo Sportslagers tips er de jeg pleier holde meg til. De har foreløbig ikke kommet med tips, men har satt i gang årets spørre- og svarrunde.

Swix har begynt legge ut sine tips. Basert på disse tipsene og værvarslinga til yr, har jeg i kveld lagt glider på skia: Swix HF8. Jeg dropper pulver i år. Har ikke Swix Cera FC8X, som er den som anbefales, og tenker ikke bruke penger på smøring nå.

På lørdag ligger det an til temperaturer mellom minus 2-3 og pluss 2-3. Tro hva anbefalingen blir mht. festesmøring? Ser for meg noe klister dekket med voks. Kanskje Gurupute i bunn, deretter et mellomlag med fiolett klister før en voks på toppen.

Ser av smøreboka til brødrene Aukland at de anbefaler på 0 - +3-føre Gurublanding i bånn, Swix KR35-klister som mellomlag og en blanding av Vauhti fiolett klister og Start universalklister på toppen. Nå har ikke jeg alle disse klistervariantene. Avventer tipsene fra Swix og Oslo Sportslager. Tipper jeg får feste med noe av all den smøringa kofferten min har å by på :)
-----
Her er Birkebeinerrennet, minutt for minutt. Får vel kose meg med den innimellom frem mot helgen :)