søndag 24. mars 2013

Kunsten å holde vekten

For fire år siden gikk jeg ned drøye 10 kg. Det var ikke første gang jeg gikk ned; hadde klart det også tidligere. Hver gang ved hjelp av opplegget til Grete Roede, et opplegg jeg har veldig sansen for. Greia er liksom enkel: skal du ned i vekt, må du bruke flere kalorier enn du putter inn i kroppen. Ikke noe hokus pokus, spise vanlig mat, bare  noe mindre enn jeg hadde gjort, samt ikke døtte i meg like mye godterier som tidligere.

Sa den gangen, i mars for fire år siden: "Ingen kunst å gå ned i vekt; større kunst å holde vekten". Det har jeg fått erfare i disse fire årene. Jeg vil også si at jeg mer eller mindre har klart akkurat dette, å holde vekten. Jevnt over disse fire årene har jeg hatt en vekt på nn kg pluss minus 2.

Og hvorfor har jeg klart å holde vekta denne gangen i motsetning til tidligere? Mye av grunnen ligger  i FYSISK AKTIVITET. Startet nemlig å jogge den gang i mars 2009. Siden da har jeg jogget 2790 km, syklet 3135 km og gått 1642 km på ski. Nøyaktig hvor mye årlig av hver enkelt aktivitet kan du se her over, under fanen "antall km". Har stor tro på jevnlig økter med fysisk aktivitet. Ideelt sett ønsker jeg tre økter i uka; ikke alltid jeg får til det.

Har fått med meg de tre første episodene til Kari Jaquessons "En ny start" på TVNorge.  Hun kjører et opplegg hvor det for deltakerne handler om å få inn faste rutiner og snakker om tre ting som gjelder:
1) Planlegging av kostholdet.
2) Planlegging av fysisk aktivitet.
3) Veie maten.

Ganske så likt opplegget med Grete Roede. Heller ikke Kari kjører på noe hokus-pokus-mat. Du kan lese om det på hennes blogg.