søndag 25. mars 2012

NM janitsjar

Denne helgen har det vært NM janitsjar i Trondheim. Jeg er jo en ivrig og glad korpsmusikant og spilte sammen med mitt korps, Sagene janitsjarkorps.

Vi har i mange år vaket mellom øverste divisjon, elite, og den under, 1. divisjon. I år stilte vi i 1. divisjon (basert på forrige års resultat). Vi spilte det vi var gode for, og det holdt til 2. plass :)

Kun de som vinner 1. divisjon som rykker rett opp til elite. Vi kan, hvis vi ønsker, forsøke kvalifisere oss til høsten. Den kan også de som kom på de to nederste plassene i elite samt plassene 2. - 5. i 1. divisjon. Mao. så er vi kanskje seks korps som skal kjempe om én plass i elite. Nå vel, jeg synes det er helt ok med 1. divisjon (håper ikke for mange av mine korpsvenner leser dette!). Saken er at neste år er NM for janitsjar samme helg som Bikebeinerrennet (og faktsk samme helg som World Cup Nordic i Holmenkollen)!!! Spiller vi i 1. divisjon, spiller vi på fredagen. Spiller vi i elite, spiller vi på lørdagen, samme dag som Birken... Jeg kan mao. rekke både NM og Birken hvis vi spiller i 1. (samt være frivillig i Kollen på søndagen). Selvsagt vil jeg helst at mitt korps skal være i elite! Da må jeg i så fall bestemme meg for om jeg skal gå for Birken eller NM janitsjar. Ligger et stykke inne å skulle droppe Birkebeinerrennet. Det vil jo bety at jeg går glipp av trippærn (Birkebeinerrennet - Birkebeinerrittet - Birkebeinerløpet) neste år! Samtidig dumt å ikke skulle spille på NM. Da blir de fleste av korspøvelsene etter jul uaktuelle for meg... Er jo en musikant som elsker å spille og det sammen med andre... Vel, vi får se hva høsten bringer av kvalik og muligheter i 2013 :)