fredag 25. mars 2011

Råd mot kramper i legger og lår del 2

DN Aktiv Klubb la jeg ut mitt spørsmål om råd mot kramper i legger og lår. Jeg fikk et svar jeg likte godt samt kjenner stemmer med hva jeg tror kan hjelpe. Jeg vil helt klar gå for disse rådene samt fortsette med første rådet jeg fikk om uttøyninger. Her er rådene fra DN Aktiv Klubb:

"Takk for spørsmål, det virker på oss som du har et godt treningsgrunnlag så vi velger å tro dette kan ha noe med næringsinntaket ditt. Vårt råd til deg er å sørge for at du spiser og drikker det du trenger for å forebygge kramper. Dette er ingen garanti mot kramper, men vi har god erfaring med dette:

Dagen før konkurranse er det viktig å spise godt til alle måltider. Her begynner vi også å drikke salt- og mineralrikelig drikke. Vi blander eplejuice og farris, som vi drikker hele dagen før konkurransedagen, ca. 3 liter.

På kvelden er det også godt med litt potetgull - det er mye salt i dette og smaker godt (synes vi).
Fra mange sports- og ernæringsprodusenter får du også nå tak i salt- og mineralrik drikkeprodukter, dette er viktig å ta kvelden før og frokost før konkurransen. Poenget vårt er at du må fylle opp lagerne dine med salter og mineraler.

Underveis i løpet må du sørge for jevnlig inntak av veske. Misser du ett par drikkeposter vil du kjapt merke at krampen kommer. Men, har du fylt opp lagerne dine, og har jevnlig inntak av drikke vil du være bedre forbedre forberedt og ha forebygget krampe."