tirsdag 3. februar 2015

Pain upper foot

For knappe tre uker siden kjente jeg det for første gang under en joggetur: Det var som om høyre sko klemte skikkelig til der på vristen. Varte bare under selve turen; ok etterpå. Kjente dette på et par turer og tenkte det var skoa som var problemet. Byttet sko. Hjalp ikke. Fikk stadig denne vonde "klemmefølelsen" på joggeturene.  Etter søndagens langtur (17 km), var det rimelig vondt også etter joggeturen og hele natta med.

Det ble tida for et googlesøk: vond vrist +jogging. Etter hvert engelsk søk: pain upper foot. Så var det å diagnostisere seg selv. En slik vond vrist kan bety flere saker. Jeg har endt opp med følgende: Bestennelse som følge av økt trening.

Behandling: Jeg startet i går med å ta tre piller Voltaren i løpet av dagen (a 50 mg). Tenker fortsette med det i tre dager til (så lenge pillene rekker). Har faktisk noe mindre smerte i foten i dag.

Tenker ellers at jeg ikke skal jogge/gå på ski før tidligst lørdag. Da er det Holmenkollmarsjen. Har jeg dog vond fot også fredag, tenker jeg droppe hele marsjen. For meg er løpinga viktigere nå. Foten må bli bra og det rimelig snart!

Har aldri tidligere hatt denne vonde vristen. Synes også selv at jeg ikke har jogget for mye i januar. Tre ganger i uka og det uten å ta meg veldig ut: En langtur (15-17 km) med puls rundt 150, en mil-tur med puls rundt 165 og en sekskilometertur med puls rundt 175 de midterste tre km. Dog ser jeg jo at januars 132,9 km overgår månedene forut: desember 21,1 km - november 33,1 km - oktober 61,4 km - september 90,2 km - august og juli 0 km - juni 75,7 km.

Kan kanskje konstatere at gammal kropp ikke tåler så mye?