tirsdag 4. juni 2013

Birkebeinerløpet coming up

Ja, kun fire dager unna Birkebeinerløpet. Flott da at jeg i dag leste igjennom eget blogginnlegg fra etter løpet i fjor (årets løype er den samme som i fjor). Leser at jeg må huske ha lange sokker, dvs. såpass lange at jeg kan feste brikken utenpå sokken. Fikk megagnagsår i fjor.

Ser av bildet - og tekst - at jeg løp med drikkesekk. Minnes at det skvalpet i vei underveis. Skal i år løpe uten drikke. Dog drikke meg opp på forhånd samt få i meg noe ved hver eneste drikkepost underveis.

Husker med gru den unge damen jeg tok igjen på slutten i fjor. Hun begynte å løpe veldig rart en knapp kilometer fra mål. I min slitenhet reflekterte jeg kun at det så litt snålt ut med så høy benføring. I siste bakke ned mot Håkons hall segnet hun om like foran meg. Jeg så en publikummer i øya og ba han bestemt om å hjelpe henne. Så at han gjorde det da jeg småløp forbi den unge kvinnen. Hun var visstnok dehydret, forstod jeg på meldinger som kom. Og mintes min egen ungdom, da jeg på Ekebergsletta, mot slutten av Osloløpet, begynte å skjene fra den ene siden til den andre. Hadde rett og slett drukket alt for lite, både før og under løpet.

Skal, som i fjor, løpe i shorts og singlet. Trolig løper i jeg Treningscamp-drakten.

Skal ellers løpe med mine Adidas Adizero XT terrengsko. Har blitt vant til dem etter noen turer i Marka denne våren:















Har diskutert med meg selv om jeg har noe tidsmål. Selvsagt ønsker jeg ikke løpe saktere enn i fjor. Var rimelig optimistisk bare få uker tilbake, da jeg persa på min faste langtur i Marka. Men forkjølelsen og tiden etter har gjort at jeg ikke har trent så mye som jeg har ønsket. Alikevel: Mitt tidsmål er å løpe like fort som i fjor (dvs. 2:08:44). Jeg er jo kjent for å kunne holde jevn fart... I Birken på ski har jeg de siste tre årene disse tidene: 5:17, 5:18, 5:19 (tru om noen andre kan oppvise lignede jevnhet?). Det er første gang jeg løper Birkebeinerløpet hvor løypa er den samme som i fjor. Mao. har jeg nå en mulighet til å sammenligne fjorårets tid med årets. Ser ellers fra Garmin Connect at de første åtte kilometerne i fjor gikk sakte for meg, og spesielt den syvende kilometeren. I snitt holdt jeg en fart på 9,6 km/t (6:14 min/km).


4 kommentarer:

  1. Så fint å finne en blogg der noen deler litt efaringer fra løpebirken. Jeg skal løpe for første gang nå, og er veldig spent på hvordan det blir!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for positiv tilbakemelding på min blogg :) Ønsker deg skikkelig lykke til på lørdag! Også jeg er spent, selv om jeg jo har en viss aning hva jeg går til. Vet for sikkert at jeg blir sliten underveis :) Vet også at det blir godt å komme i mål!

      Slett
  2. Lykke til på lørdag! Jeg er også spent i år, løpet kommer jo så mye tidligere enn før. Viktig å ha nok væske innabords, jeg sverger til Ringer og blåbærsaft på forhånd!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, drikke er alfa og omega! Og hva vi drikker varierer. Selv liker jeg godt bris/juice-blanding kvelden før samt potetgull eller ostepop (trenger mye salt innabords før et langløp for kanskje slippe kramper). På løpsdagen blir det vann og Maxim energidrikk. Drikker ellers en del vann i dagene før løpet.

      Lykke til på lørdag, du også!

      Slett